Thursday, August 21, 2008

UUCA - Innocent Until Proven Guilty?

I have written earlier on the constitutionality as well as enforceability of the University and University Colleges Act amendments.

While UUCA decriminalised offences, i.e., students who breached its laws are no longer subjected to court action and be punishable by fines or jail sentences, they are still subjected to university disciplinary hearings, which may or may not be more fair.

At the same time, students who are charged with other offences in court, will also be subjected to such disciplinary actions, where the Vice-Chancellor or his/her deputy will have the right punish the student, including suspending him or her.
Innocent until proven guilty?

Tuan Yang Di-Pertua, di bawah seksyen 15D yang baru, naib-canselor berkuasa menggantung seseorang pelajar yang “dipertuduh atas kesalahan boleh daftar dan perkara yang berhubungan dengan penahanan” mengikut budi bicara naib-canselor. Pelajar tersebut juga boleh dikenakan tindakan tatatertib.

Bukankah seksyen ini bercanggah dengan prinsip di mana seseorang adalah dengan izin, “innocent until proven guilty”? Ataupun Malaysia kini mengamalkan dua sistem keadilan, satu mengikut sistem penghakiman untuk rakyat biasa, dan satu lagi untuk pelajar institusi pengajian tinggi? Bukankah masa hadapan pelajar-pelajar ini lebih penting dan tidak patut dijejaskan, dan sebaliknya dipertahankan kecuali tuduhan-tuduhan tersebut dapat dibuktikan “beyond reasonable doubt”.

Dengan secara ternyata, Akta AUKU ini prinsip “natural justice”.

In an unrelated point, but which was validly raised by Prof Zawawi during a recent forum, was that the UUCA severely limits the way in which the University could be managed in terms of the rigidity of the University structure. Specific postions such as various posts, composition of the board of directors, senate etc. are all enshrined in the UUCA. With such control, we will only find uniformity in mediocrity.
Rigidity in University Structure

Kementerian Pengajian Tinggi berhasrat untuk membina institusi yang bertaraf dunia. Akan tetapi pada masa yang sama, Akta AUKU membentukkan struktur organisasi institusi dengan keras dan tanpa kelonggaran untuk diubahsuai mengikut prinsip pengurusan yang berbeza. Bukan sahaja naib-canselor dan timbalan-timbalannya perlu dilantik oleh Menteri, pembukaan kampus baru, perlantikan ketua kampus cawang, bursar, pendaftar dan juga seorang “penasihat undang-undang” pun perlu dikuasai oleh Menteri. Malah, jawatan “Ketua Pustakawan” pun tertakluk kepada Akta ini.

Akta AUKU ini terlalu tegang dan tidak memberikan ruang perkembangan fleksibel yang mencukupi untuk universiti tempatan untuk menetapkan ciri-ciri pengurusan tersendiri untuk mencapai matlamat kecemerlangan.

Sebaliknya, penguasaan Kementerian ke atas universiti dan kolej universiti dalam faktor-faktor yang telah dihujahkan hanya akan menghadkan dan menyeragamkan pencapaian mereka pada tahap “mediocre”.

No comments: